Marketing Technology

Excuus aan P&G namens alle digitale bureaus

Boudewijn de Jong, blogger | 2 augustus 2017, 16:27

Boudewijn de Jong schrijft een open brief aan P&G.

'U kent mij niet, toch bied ik naar aanleiding van graag mijn welgemeende excuses aan. Ik doe dit niet alleen namens mijzelf, maar ook namens alle digitale bureaus die (wel) proberen online impact te realiseren voor adverteerders. Adverteerders als u, die graag willen opvallen en terecht willen komen bij de juiste consumenten. Veel bureaus hebben last van de ‘programmatic piraten’ die zorgen voor een vertekend beeld in de markt.

Een goede keuze van u, om te schrappen in uw uitgaven aan ineffectieve digitale inzet. Waardeloze digitale inzet zou ik het zelfs willen noemen. Ik hoop oprecht dat er veel adverteerders gaan volgen en dat dit zal leiden tot een verandering in de markt. Om wat dit laatste betreft maar direct man en paard te noemen: de programmatic display markt!

Jammer dat u een negatieve ervaring heeft, maar fijn dat u hier open over bent! Laten we hopen dat er meer adverteerders kritisch gaan kijken naar hun digitale inzet. Programmatic is een prima middel om de inkoop te realiseren, maar je slaat de plank mis wanneer je het systeem volledig voor je laat denken. Duidelijke doelen stellen en gezond kritisch zijn is de enige manier om digitale inzet goed te laten renderen!

Overigens moet u ook wel een beetje de hand in eigen boezem steken, want wellicht hadden uw medewerkers kritischer moeten zijn op de digitale inzet en niet alle beloftes van die programmatic piraten als zoete koek moeten slikken.

Wanneer je het zoals P&G moet hebben van de naamsbekendheid van je merkportfolio - de conversie vindt immers in de retail plaats - dan slaat het natuurlijk nergens op dat je honderden miljoenen impressies over duizenden websites verspreidt met een advertentie-formaat van een paar vierkante centimeter. Dit zou je met print toch ook niet doen? Daar denk je toch goed over na, over waar je wel - of niet - wilt adverteren en hoe je de meeste impact kunt maken? Waarom laten zoveel adverteerders dan een ’systeem’ bepalen waar de advertenties worden getoond en nemen ze het voor lief dat een groot gedeelte hiervan waste is?

Het probleem is dat deze campagnes worden gemanaged door 'techneuten' die de doelstelling niet kunnen vertalen naar een effectieve campagne. Zij staren zich blind op micro-management, maar zien niet het grotere geheel. Denk vooral zelf waar je wilt adverteren en gebruik programmatic om eenvoudig en soms goedkoper in te kopen, maar niet om voor jou te denken. Daar heb je toch immers marketeers voor zitten!?

Wij hopen u in de toekomst weer met enthousiasme te mogen verwelkomen in de digitale wereld! We zullen dan met zijn allen ervoor zorgen dat u beter wordt behandeld dan nu is gebeurd! Nogmaals, ons welgemeende excuses!'

Boudewijn

Over de auteur

Boudewijn de Jong
Eigenaar Pink Marketing & Pünktlich Lees meer over Boudewijn de Jong

Reacties op dit artikel (2)

Comment author avatar
Avatar

Hans Veenman

(3 augustus 2017, 7:22)
Waar gaat P&G het vrijgekomen geld nu aan uitgeven? Want de consument zit niet te wachten op meer tv-reclame, vooral niet van het opdringerige type "Dit programma wordt mede verpest door." Overigens: digitale reclame helpt dus niet de verkoop, die mede-verpest-door-reclames kósten alleen maar klanten. Al járen geleden terroriseerde de toenmalige P&G-Beneluxbaas Bergen Merey de tv-kijker met zulke reclames voor Head & Shoulders. Zes keer per uur kwam dat gezeur langs, avond na avond, vaak plotseling midden in programma's. Head & Shoulders gebruikte ik niet, maar ik heb sindsdien nooit meer iets van P&G gekocht. Dreft - ik had nooit een ander afwasmiddel gebruikt - heb ik er definitief uitgegooid, mijn Braun scheerapparaat voortijdig vervangen. Een bedrijf met zoveel minachting voor tv-kijker annex consument, daar wil ik geen klant van zijn. De naam Bergen Merey is voor mij synoniem gebleven met arrogant, onbeschoft en falend management.
Avatar

Rene

(4 augustus 2017, 10:48)
Bureaus en adverteerders maken er ook een rommeltje van. Ik spreek uit ervaring. In 2016 i.s.m. een van de grotere mediabureaus een online/social pilot gedaan. Na afloop kraaiden de bureaumensen het uit van plezier. De campagne was driemaal beter dan gemiddeld aangeslagen. Ik fronste mijn wenkbrauwen bij het zien van de rapportage want gezien het budget vielen de mediaprestaties erg tegen maar bovenal was de conversie belabberd t.o.v. mijn meer traditionele (OOH & radio) campagnes. Het was zowel visueel als inhoudelijk een sterke campagne voor een sterk merk.
Ik verneem deze frustratie weleens van collega marketeers. Social met Facebook voorop is een advertentiefuik geworden waar je continu wordt geconfronteerd met de meest lullige merken en campagnes. Praktisch iedereen scrolt snel over de advertenties (die vanwege de rapportages altijd even blijven hangen), kijkt bij reclamefilmpjes naar een andere site of klikt die in het geval van YouTube na de verplichte vier seconden weg.

Gerelateerde items P&g Actualiteit programmatic advertising

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs