Marketing Technology

#lekkersociaal 31, over advertenties op het laatste vrije plekje en een Insta-eerbetoon van Ajax

Blauw Gras, blogger | 3 augustus 2017, 16:14

Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Deze week over gesponsorde GIF’jes, een nieuwe app voor advertenties in je startscherm, en de ongoing battle tussen Instagram en Snapchat.

Giphy aan kop

Giphy, de vier jaar oude zoekmachine voor al je GIF’jes, gaat eindelijk ! Althans, dat is het plan. Het bedrijf is aan het testen met gesponsorde GIF’jes, die een centrale plek krijgen wanneer mensen zoeken in de database. Voor de hand liggende voorbeelden hiervoor zouden natuurlijk zijn dat, wanneer mensen zoeken naar ‘Monday’ of ‘morning’, ze een gesponsorde GIF van Starbucks te zien zouden krijgen. Maar de mogelijkheden zijn eindeloos, en bieden bedrijven die nu al een deel van hun uitingen terugzien in GIF-vorm de optie om hier op een creatievere manier mee om te gaan. Met 200 miljoen dagelijkse gebruikers is dit natuurlijk een prachtige bron voor advertising!

Claim je plekje!

Van advertising krijgen we nooit genoeg; en de nieuwe app ook niet. Voor zo’n beetje de enige plek waar nog geen advertenties werden getoond hebben zij namelijk een app bedacht: namelijk op het lock-screen van je android telefoon. Als je je telefoon ontgrendelt wanneer een advertentie getoond wordt spaar je punten, waarmee je kunt sparen voor gratis producten of korting. Met al meer dan 25.000 downloads en een investering van een half miljoen euro lijkt het succes van de start-up al te zijn bewezen, zeker omdat de gebruiker er zelf voor kan kiezen of ze gebruik willen maken van de dienst. We zullen het zien! 

The battle continues
Het is eindelijk zover: Instagram Stories is officieel Snapchat! De functie wordt nu gemiddeld 32 minuten per dag gebruikt door gebruikers onder de 25 versus ‘meer dan 30 minuten’ bij Snapchat in dezelfde leeftijdscategorie, en 24 minuten per dag door gebruikers ouder dan 25 tegenover de 20 minuten die deze categorie spendeert op Snapchat. Het heeft Instagram bijna 3 jaar gekost om haar eigen versie van Snapchat te lanceren, maar inmiddels hebben ze dit tempo ver achter zich gelaten. Vier maanden na de lancering van Snapchat’s ‘create your own sticker’ hebben zij een soortgelijke functie gelanceerd, en dat is misschien ook wel een verklaring van het succes van Insta Stories. Beter goed gejat dan slecht bedacht, toch?

Publiekelijke verhalen
Alsof Snapchat het al niet zwaar genoeg had: vanaf nu biedt Facebook de optie om je Stories te maken. Dat klinkt misschien niet als een big deal, maar doordat je hiervoor enkel de optie had om je Stories met je vrienden te delen, bleef je braaf binnen je eigen netwerk. Nu Stories openbaar zijn kun je dus ook influencers volgen via Facebook. Dit doet de grenzen van Facebook als netwerk waarbinnen je met vrienden en bekenden communiceert vervagen. Goede ontwikkeling, of gaan alle sociale media nu steeds meer op elkaar lijken?

Twitter = einde in zicht?

Toen Twitter vorige week haar kwartaalcijfers bekend maakte, daalde als gevolg daarvan hun koers met een schokkende . Twitter is nou niet bepaald altijd een winstgevend bedrijf geweest, maar ze konden altijd aantonen dat in ieder geval de gebruikersaantallen bleven groeien. Dat is nu voor het eerst in lange tijd niet het geval, wat investeerders angst inboezemt. Twitter blijft zich wel steeds vernieuwen, om op deze manier nieuwe gebruikers naar zich toe te trekken.  Deze laatste verbetering is dat de meldingen over mensen die je volgt en hun bezigheden een meer centrale plek krijgen in de app. Wanneer mensen die je volgt bijvoorbeeld veel over een bepaald onderwerp tweeten, kreeg je hier normaal gesproken een push-melding van. Dit type meldingen verschijnt vanaf nu bij je notificaties, waar je normaal gesproken je activiteit bijhoudt rondom je eigen account.

  

Eerbetoon van Ajax
Last but not least wilden we dit prachtige eerbetoon van aan hun speler Nouri niet aan jullie voorbij laten gaan. Door middel van negen afbeeldingen op Instagram die samen een iconisch beeld van ‘Appie’ vormen draagt Ajax een warm hart uit naar de geliefde speler. Mooi!

Dit was 'm weer, je kunt weer helemaal op de hoogte aan je weekend beginnen! 
Deze bijdrage is geschreven door . Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

Over de auteur

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Meer in channel Marketing Technology

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Populaire blogs